به گزارش راهبرد معاصر؛ علیرضا منظری با بیان اینکه تهدید نظامی ایرباس مسافری تهران-بیروت متعلق به ماهان از سوی جنگندههای آمریکایی شب گذشته در آسمان سوریه انجام شده است گفت: طبق کنوانسیون شیکاگو این یک اصل است که هواپیماهای مسافربری در رابطه با سامانههای نظامی، امنیت داشته باشد و سامانههای نظامی نباید حالت تهدید برای هواپیمای مسافری داشته باشند.
او با بیان اینکه در مورد این هواپیما وضعیت کاملا خاصی برقرار است گفت: اطلاعات دقیق و کارشناسی هنوز بیرون نیامده و با توجه به آنکه در آسمان کشور سوریه بوده باید منتظر باشیم تا مکالمات جعبه سیاه و برج مراقبت ارسال شود.
جعفر زاده با بیان اینکه اتفاق شب گذشته در کشور سوریه رخ داده است آن اطراف هم پایگاههای نظامی غیررسمی وجود دارد، گفت: هواپیماهای نظامی با ادعای «رهگیری» ارتباطی با هواپیمای مسافری برقرار کرده اند که البته هنوز از مکالمات هواپیمای مسافری با جنگندهها و برج مراقبت دمشق اطلاعی نداریم و نمیتوان دقیق اظهار نظر کرد.
او افزود: اگر فرض کنیم هواپیمای غیرنظامی فقط «رهگیری» شده است، باید طبق دستورالعمل عمل کنند.
ولی اگر حالت رهگیری به صورت تهدید بوده باشد، این قانونی نیست و با رهگیری فرق دارد.
نماینده اسبق ایران در سازمان جهانی هواپیمایی افزود: به هر حال از شواهد این گونه برمیآید که جنگندهها حالت تهدید آمیز داشته اند و خلبان وضعیت را تهدید آمیز تشخیص داده و طبق دستورالعمل ، فرود آمده و از آن وضعیت تهدید آمیز خارج شده است.
منظری تاکید کرد: از آن منظر که این حادثه در آسمان کشور سوریه رخ داده است این کشور میتواند جعبه سیاه ایرباس ماهان را بگیرد، مکالمات را دریافت کند، همچنین مکالمات جنگندههای نظامی را بگیرد و مکالمههای برج مراقبت دمشق را هم دریافت کند.
نماینده اسبق ایران در سازمان جهانی هواپیمایی افزود: تاکنون هیچ اطلاعاتی از جزییات خبر نداریم و نمیتوان کارشناسی صحبت کرد، بررسی این حادثه وظیفه سازمان هواپیمایی کشور سوریه است که باید در این باره کمیته بررسی حادثه تشکیل دهد، مکالمات برج مراقبت، خلبان ایرباس ماهان و جنگندهها و همچنین جزییات اتفاقات را جمعآوری و در نهایت موضوع را اعلام کند.
او با بیان اینکه باید ریز جزئیات و مکالمات استخراج شود تا مشخص شود کدام بخش طبق مقررات عمل نکرده است افزود: اگر این رفتار جنگندههای آمریکایی از سوی کمیته بررسی سانحه، تهدید تشخیص داده شود و در واقع رهگیری تهدید بوده باشد، تخلف است و طبق ماده ۳ مکرر کنوانسیون شیکاگو نباید هیچ تهدیدی برای هواپیمای مسافری رخ دهد.
منظری در پایان گفت: در این حادثه ما میتوانیم به عنوان یکی از ذینفعان، درخواست تشکیل کمیته بررسی سانحه بدهیم، اما این جزو وظایف اولیه سازمان هواپیمایی سوریه است که کمیسیون بررسی سانحه تشکیل دهد و پیگیری کند، ایران نیز به عنوان کشور درگیر و ناظر به بررسی این کمیته دعوت میشود./ تسنیم