جعبه سیاه هواپیمای ماهان و مکالمات خلبان باید بررسی شود-راهبرد معاصر
مالکی، نماینده مجلس: مبدا قاچاق سوخت از خود پالایشگاه‌هاست | «قاچاق توسط مردم محلی» حرف بی‌ربطی است وزیر کار: ۷ معدن خطرناک تعطیل شدند | حقوق کارگران معادن تعطیل شده پرداخت می‌شود عرضه آپارتمان اجاره‌ای کاهش یافت وزیر صمت: با مقصران حادثه معدن طبس برخورد قانونی می‌شود طرح ویژه جایگزینی محصولات مدیران خودرو + شرایط بازار ارز توافقی به زودی عملیاتی می‌شود قیمت طلا و قیمت سکه امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۸/۱۰ خریداران طلا عقب‌نشینی کردند واریز یارانه ارزی طرح دارویار به حساب داروخانه‌ها شرکت سپرده‌گذاری مرکزی: مپنا سود سهام عدالت را گرو مطالبات خود از دولت نگه داشت فوق‌العاده ویژه مشاغل عمومی تا ۵۰ درصد افزایش یافت + جزئیات وزیر اقتصاد دلایل افزایش قیمت دلار را اعلام کرد آغاز عرضه انبوه سکه | نحوه واریز وجه، کارمزد و هزینه‌های عملیاتی فروش حدود ۵ هزار سکه طلا در حراج امروز + قیمت طرح فروش و پیش فروش دنا پلاس دستی آبان ۱۴۰۳ + جدول

جعبه سیاه هواپیمای ماهان و مکالمات خلبان باید بررسی شود

منظری گفت:برای روشن شدن جزئیات حادثه تعرض جنگنده های آمریکایی به هواپیمای ماهان باید مکالمات خلبان و جعبه سیاه بررسی شود.
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۳ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۹ - 2020 July 24
کد خبر: ۵۱۹۵۰
به گزارش راهبرد معاصر؛ علیرضا منظری  با بیان اینکه تهدید نظامی ایرباس مسافری تهران-بیروت متعلق به ماهان از سوی جنگنده‌های آمریکایی شب گذشته در آسمان سوریه انجام شده است گفت: طبق کنوانسیون شیکاگو این یک اصل است که هواپیما‌های مسافربری در رابطه با سامانه‌های نظامی، امنیت داشته باشد و سامانه‌های نظامی نباید حالت تهدید برای هواپیمای مسافری داشته باشند.
 
 
او با بیان اینکه در مورد این هواپیما وضعیت کاملا خاصی برقرار است گفت: اطلاعات دقیق و کارشناسی هنوز بیرون نیامده و با توجه به آنکه در آسمان کشور سوریه بوده باید منتظر باشیم تا مکالمات جعبه سیاه و برج مراقبت ارسال شود.
 
 
جعفر زاده با بیان اینکه اتفاق شب گذشته در کشور سوریه رخ داده است آن اطراف هم پایگاه‌های نظامی غیررسمی وجود دارد،  گفت: هواپیما‌های نظامی با ادعای «رهگیری» ارتباطی با هواپیمای مسافری برقرار کرده اند که البته هنوز از مکالمات هواپیمای مسافری با جنگنده‌ها و برج مراقبت دمشق اطلاعی نداریم و نمی‌توان دقیق اظهار نظر کرد.
 
 
او افزود: اگر فرض کنیم هواپیمای غیرنظامی فقط «رهگیری» شده است، باید طبق دستورالعمل عمل کنند.
 
 
 
ولی اگر حالت رهگیری به صورت تهدید بوده باشد، این قانونی نیست و با رهگیری فرق دارد.
 
 
 
نماینده اسبق ایران در سازمان جهانی هواپیمایی افزود: به هر حال از شواهد این گونه برمی‌آید که جنگنده‌ها حالت تهدید آمیز داشته اند و خلبان وضعیت را تهدید آمیز تشخیص داده و طبق دستورالعمل ، فرود آمده و از آن وضعیت تهدید آمیز خارج شده است.
 
 
منظری تاکید کرد: از  آن منظر که این حادثه در آسمان کشور سوریه رخ داده است این کشور می‌تواند جعبه سیاه ایرباس ماهان را بگیرد، مکالمات را دریافت کند، همچنین مکالمات جنگنده‌های نظامی را بگیرد و مکالمه‌های برج مراقبت دمشق را هم دریافت کند.
 
 
نماینده اسبق ایران در سازمان جهانی هواپیمایی افزود: تاکنون هیچ اطلاعاتی از جزییات خبر نداریم و نمی‌توان کارشناسی صحبت کرد، بررسی این حادثه وظیفه سازمان هواپیمایی کشور سوریه است که باید در این باره کمیته بررسی حادثه تشکیل دهد، مکالمات برج مراقبت، خلبان ایرباس ماهان و جنگنده‌ها و همچنین جزییات اتفاقات را جمع‌آوری و در نهایت موضوع را اعلام کند.
 
 
او با بیان اینکه باید ریز جزئیات و مکالمات استخراج شود تا مشخص شود کدام بخش طبق مقررات عمل نکرده است افزود: اگر این رفتار جنگنده‌های آمریکایی از سوی کمیته بررسی سانحه، تهدید تشخیص داده شود و در واقع رهگیری تهدید بوده باشد، تخلف است و طبق ماده ۳ مکرر کنوانسیون شیکاگو نباید هیچ تهدیدی برای هواپیمای مسافری رخ دهد.
 
 
منظری در پایان گفت: در این حادثه ما می‌توانیم به عنوان یکی از ذینفعان، درخواست تشکیل کمیته بررسی سانحه بدهیم، اما این جزو وظایف اولیه سازمان هواپیمایی سوریه است که کمیسیون بررسی سانحه تشکیل دهد و پیگیری کند، ایران نیز به عنوان کشور درگیر و ناظر به بررسی این کمیته دعوت می‌شود./ تسنیم
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار